Isoveli valvoo

Konsolipeleieissä on voimaa aivan kuin raamattu-piireissä ja ammattiyhdistysliikkeissä. Saadessaan alamaiset syömään suvereenin tarjoamia herkkuja, pelaamaan hänen pelejään ja tanssimaan hänen tahdissaan, on kuulaisuus ja tuki varmistettu. Vallanpitäjät kautta ajan ja paikan tietävät, että ensimmäinen ja perustavanlatuinen elementti vallnpidossa on uhrin saaminen “syömään hallitsijan kädestä”. Saman toteutuessa koirien kouluttamisessa, vakoilijat, tunkeutujat, pahat ja rumat, keisarit ja viekkaat asiamiehet siinä kuin lasten vanhemmatkin pyrkivät saamaan haltuunsa ja omiman vihollisensa, alamaisensa, elinkeinon ja elämisen mahdollisuden, ja toisaalta luomaan riipuvuutta tarjoamalla oman sääntelyn piiriin kuuluvaa herkkua.

Isoveli valvooPeleillä ja etäkatselulaitteilla on toisaalta sirkushuveja tarjoava luonne, joka kietoutuu vahvasti uusien suvereenien vallanpidon symboliikkaan ja kuvastoihin. Laitteiden kyvykkyydet ylittävät reilusti sen mitä olisi pelkkien pelien pelaamisen kannalta tarpeellista, ja verkottuneena ne tarjoavat kuuluisalle viiden silmän konstellaatiolle tehokkaan ja läpinäkyvän hallinnan ja tarkkailun välineistön ja rajapinnan.

Peleistä on tietysti myös ihmiselle iloa, samoin kun oli ateenalaisten taisteluiden veren lennätyksen ja muun rahvaan mieliä kiinnostavan seuraamisen kanssa laita. Ottamalla konsolilaitteen ulokkeet tiukkaan otteeseensa, vapaa-ajan ongelmilssa paineskeleva ihmispolo saattoi nautiskella virikkeistä, jotka hyväilivät reaktionopeutta, antoivat aivolle sopivasti pientä ajateltavaa ja ruokkivat paikallaan pysymisen motiiveita. Ryhmässä pelaamalla laittet ulottuivat sosiaalisen piiriin, tuomalla ihmiselle hänen perustarpeitaan tyydyttämään uudenlaisia ihmiskontakteja, kokemuksillisia pintoja ja jännitystä yhdessä tekemisen iloksi.

Autoradat, taistelupelit, juoksuradat, suunnistaminen, kaikki eri pelien repertuaarit muodostavat laajan kirjon erilaista hauskaa tekemistä. Ihminen taantuu kuin pieni lapsi taistelemaan aikaa ja sattumaa vastaan, kun ruudu täydeltä simuloitu näyttö esittää etenemisen kuvaa, esteitä ja pelottavia tilanteita. Ihmisen rooli puikoissa olemiseen tuo harhakuvaa omasta roolista maailmassa, mutta tarjoaa myös käytännöllisen simulaatioympäristön koreografioiden harjoittamiseen.

Ei ole sattumaa, että samaan aikaan suvereenin väkivaltamonopoli on siirtynyt epäsymmetriseen valta-asetelmaan, missä konsolipelimaailmassa kyberneettisen robotiikan takse piilotutuneet murhaajat operoivat kansallisen turvallisuuden nimissä kuin vain soveltaen sitä maailmaa jonne lapsukaiset konsoliensa kautta tulee kasvatetuksi. Kyberneettinen vallanpito tuo käytännön- ja rauhanomaisen etääntymisen verisiltä kentiltä, kun hallinta, tappaminen ja väkivallan monopolin käyttäminen on siirtynyt simuloituun ympäristöön.

 

Comments are closed.