Pleikkaa ja sirkushuveja

Laite kuin laite vetää puoleensa, jos siinä on juoni mukana, palkinto odottaa ja runsaasti tekemistä. Ihmistä on aina kiinnostanut sattuman ja logiikan välinen suhde, ja se peleissäkin kiehtoo. Kamelin papanoita aavikolla siirtelevät ihmiset eivät mitenkään eroa niistä jotka istuvat hyisessä pohjoisessa sohjolassa ja naputtelevat konsolipelilaitettaan kuin viimeistä päivää. Pelin etenemisen ja sen logiikan ymmärtämisen hankaluus käytännön kautta luovat riippuvuutta aiheuttavan koukun, kun ihminen tarrautuu, yrittää ja koettaa vielä uudestaan, aivan kuin taikurin lumoissa.

Leipää tarvitaan ja sirkushuveja, ja laiteita joka kotiin. Onhan se ihmeellistä sekin, että maailman etsityimmän ja kirotuimmankin terroristin sanottiin pelanneen konsolipelejä odotellessaan noutajaansa. Olikohan laitteilla mitään tekemistä sen kanssa että erikoisjoukot löysivät tiensä tehtävän äärelle? Kyberturvallisuus korostaa koomisesti pelikonsolienkin merkitystä, esittää ne uhkana osana maailmanpolitiikkaa ja valtataistelua globaaleilla tasoilla.

Paitsi maailmanpolitiikkaa, pelit ja konsolit ovat paljon myös viihdettä ja sosiaalista kanssakäymistä. Suomalainen yleisö rakastaa laitetteita ja uutta tekniikkaa, ja pelikonsolit edustavatkin eräänlaista hienonhienoa ja antaumuksellista omistautumista ja uhrautumista tieteen, tekniikan ja uusien globaalien suvereenien ja imperiumien vaikutuspiirissä. Pelit ja konsolit ovatkin kehittyneet mitä oivempiin mittasuhteisiin, kun virtuaalitodellisuuden mallintamisessa edistyneet perspektiiviprojektiot, kontrollit ja ohjausvälineet ovat muuttuneet yhä toden tuntuisemmiksi. Muutamalla nappulalla pelaaja voi ohjata peliä kuin peliä, niin golfista, jääkiekkoon, perinteisiin lautapeleihin kuin kaiken mailman yhdistäviin joukkueita kokoaviin taistelupeleihinkin.

console devicesKonsolilaitteiden kehittynyt tietotekniknen logiikka ja verkkoliityntä ovat nostaneet niiden kokemusmaailman ja kyvykkyydet aivan uudelle tasolle, ei van pelin mutta myös vallanpidon ja globaalin teknisen kehityksen voittokulun kannalta. Joka kodin propagandatuutille naureskeltiin vielä aikoja sitten, kun vapauden viholliseksi nähdyn yhteiskunnan suvereenit yrittivät rakentaa tietoisuuden hallintamekanismeja. Yhtäkkiä konsolipelit pääsivät mukana rakentamana kyberneettistä valtaa ja lujittamaan uusien globaalien suvereenien asemaa ja valtaa.

Etäpeli- ja etäkatselulaitteiden turvaamisesta tuli yhtäkkiä kansallisen turvallisuuden kysymys, koska uusi globaali tekninen eristys tarvitsi vihollista ja taistelua jonka se voi voittaa. Maailman laajuinen noitavaino ja valtakamppailu käynnistyi siitä kuka omistaa konsolipeliverkot, kuka pystyy turvaamaan ne ja pitämään muut poissa.

 

Comments are closed.